> SBPI Rawang: LADAP Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) Dalam Pembelajaran dan Pengajaran Sains Sekolah Menengah

Khamis, 14 November 2013

LADAP Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) Dalam Pembelajaran dan Pengajaran Sains Sekolah Menengah


 Pada  8/11.2013 & 11/11/2013 – 14/11/2013 (Jumaat – Khamis), bertempat di Makmal Sains Tingkatan 3, Panitia Sains dan Matematik telah menganjurkan ladap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) Dalam Pembelajaran Dan Pengajaran Sains dan matematik peringkat sekolah.  Objektif kursus ini adalah untuk :
  • ·         Menerangkan maksud dan konsep Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT), falsafah dan teori asas KBAT.
  • ·         Meningkatkan kemahiran KBAT melalui pemahaman prinsip-prinsip berkaitan dengan KBAT.
  • ·         Meningkatkan penggunaan peta pemikiran (i-think) sebagai alat penyelesaian masalah.
  • ·         Membentuk dan menstruktur item pentaksiran mirip Lembaga Peperiksaan, TIMSS dan PISA berdasarkan huraian sukatan pelajaran sains tingkatan 1 dan 2.
  • ·         Mempraktikan pendekatan inkuiri dan sosio saintifik untuk memupuk pemikiran kritis, kreatif dan inovatif  dalam pembelajaran dan pengajaran.
  • ·         Mengintegrasikan KBAT dalam kurikulum melalui amalan pedagogi.

Kursus di peringkat sekolah ini telah di kendalikan oleh Pn Norazrina bt Mohd Safree dan Pn Noor Farihana Bt Mohamad Supi. Diharapkan kursus ini dapat membantu guru-guru sains dan matematik dalam pengajaran dan pembelajaran berkesan.

Recent Posts

Tentang Sepintar

'Sepintar' adalah singkatan (akronim) bagi SEKOLAH BERASRAMA PENUH INTEGRASI RAWANG. Ditubuhkan pada bulan Jun 2002. Sekolah ini merupakan sebuah sekolah berasrama penuh yang diurustadbir secara langsung oleh Bahagian Sekolah Berasrama Penuh, Kementerian Pelajaran Malaysia. Sekolah ini merupakan salah satu SBP yang menjunjung Tahfiz Model Ulul Albab. Sebarang pertanyaan boleh diajukan kepada Pengetua sekolah atau terus kepada Kementerian Pelajaran Malaysia.

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP